Категорії
Новини

Жінка та іслам

Чи справді іслам утискує жінку і зневажає її права?

1. До виникнення ісламу умови життя жінки були дуже складними. Адже жінка не мала жодних гарантованих прав і на її думку не зважали. Іслам же вивів її з цього безправного становища, підняв її і позбавив великого утиску, якому вона піддавалася, дав їй можливість відчути себе гідною людиною, що стоїть нарівні з чоловіком, забезпечив їй законні права і зняв з неї звинувачення в тому, що вона є корінням зла у світі. Іслам вчить, що це сам шайтан навчав Адама та Хавву (Єву). Адже в Корані сказано: «Але за научення шайтана вони (Адам і Єва) вчинили гріх, і він вивів їх із раю» (Сура «аль-Бакара» (Корова), аят 36).

2. Іслам стверджує, що всі люди – чоловіки та жінки – створені з однієї душі. Аллах Всевишній сказав: «О люди! Бійтеся вашого Господа, який створив вас із однієї душі» (Сура «ан-Нісаа» (Жінки), аят 1). Це означає, що чоловік і жінка абсолютно рівні, як люди, і жодна з них не має жодної переваги перед іншим. А пошана, яку Аллах дарував людині в наступному аяті: «І Ми дарували синам Адама пошану» (Сура «аль-Ісраа» (Нічний перенесення), аят 70), — однаково і чоловікові, і жінці. А коли в Корані згадується людина або сини Адама, то мається на увазі чоловік і жінка. Але якщо йдеться про одного з них — про чоловіка чи про жінку, — вживається термін «чоловік» або — термін «жінка».

3. Характеризуючи стосунки між чоловіком і жінкою, пророк – нехай благословить його Аллах та вітає! — сказав, що чоловіки та жінки однаково рівні перед Аллахом. Це означає, що немає жодної різниці між ними, хіба що в добрих діяннях, які творить кожен із них. На це вказує і Священний Коран: «Віруючим, що чинить добрі діяння, чи то чоловік чи жінка, неодмінно даруємо прекрасне життя і віддамо нагороди краще, ніж їхні діяння» (Сура «ан-Нахль» (Бджоли), аят 97). Аллах також слухає благання жінки, як Він слухає благання чоловіка, і не загубить добрих діянь жодного з них. Як сказано у Священному Корані: «І відповів їм їх Господь: «Воістину, Я не знехтую жодним діянням, вчиненим кимось із вас, чоловіком чи жінкою, (адже) одні з вас (походять) від інших» (Сура «Аль Імран» (Родина Імрана), аят 195). І коранічне вираження «одні з вас походять від інших» доводить, що чоловік і жінка доповнюють один одного і що життя не може продовжуватися без їхньої спільної участі.

4. Невже після цієї принципової позиції ісламу по відношенню до жінки, яка чітко визначена в обох джерелах ісламу — Корані та Сунні, — неупереджена людина може звинувачувати іслам у тому, що він утискує жінку та зневажає її права?

Тут насправді несправедливо плутають іслам як релігію, засновану на віротерпимості, з звичаями і традиціями, що віджили, і поганим ставленням деяких мусульман до жінки.

Об’єктивне судження про іслам та його позиції має розрізняти ці дві речі. Адже таке важке становище жінки у деяких ісламських суспільствах є результатом поширеного у них невігластва, а чи не результатом ісламських навчань.

Чи завжди жінка підкоряється чоловікові?

1. Іслам дав жінці повну незалежність від чоловіка в економічній галузі; вона має повну свободу право розпоряджатися будь-яким видом свого майна: продати, купити, подарувати, інвестувати тощо. без дозволу чоловіка, якщо вона правоздатна. І ні її чоловік, ні будь-який інший чоловік із її родичів не має права взяти будь-що з її майна без її дозволу.

2. Чоловік не може змусити жінку (навіть батько, не може змусити свою дочку), одружитися з нелюбимою людиною. Адже виходити заміж жінка повинна тільки за своїм бажанням і доброю волею.

Одного разу до пророка – нехай благословить його Аллах і вітає! — прийшла одна дівчина скаржитися на батька, який хотів видати заміж за племінника, якого вона не любила, щоб поліпшити своє становище. Пророк – нехай благословить його Аллах і вітає! — викликав батька і надав дівчині свободу вибору: вийти заміж за цю людину чи відмовитись. Дівчина з доброї волі погодилася на цей шлюб і сказала: «О посланець Аллаха! Я була згодна з тим, що зробив батько, але я хотіла, щоб жінки знали, що батьки не мають права нав’язувати своїм дочкам чоловіків за своїм бажанням» (Цей Хадис передав аль-Бухарі в «ан-Ніках»). Це означає, що батько не має влади змусити свою дочку вийти заміж усупереч її волі.

3. Жінка поділяє з чоловіком відповідальність за сім’ю та виховання дітей та немислимо, що життя сім’ї може йти нормально без взаємної участі обох сторін (чоловіки та жінки). А якщо ні, то порушується життя сім’ї, що негативно відбивається на дітях.

Пророк – нехай благословить його Аллах і вітає! — поклав цю спільну відповідальність за сім’ю на чоловіка та на жінку. Це з наступного хадиса: «Кожен із вас — піклувальник і відповідає за того, кого він опікується. Імам же опікун відповідає за свою громаду. І чоловік піклувальник своєї сім’ї і відповідає за неї, і жінка піклувальник у домі свого чоловіка і відповідає за це» (Цей хадіс передали аль-Бухарі та Муслім).

Покладання подібної відповідальності на жінку повністю знімає хибне звинувачення у тому, що жінка завжди підпорядкована чоловікові. Адже немає відповідальності без свободи, а свобода несумісна із підпорядкуванням.

4. Чоловік не може заборонити жінці користуватися своїми законними правами в житті або ходити до мечеті для поклоніння (Ібн Маджа передав цей хадис у «Передмови», т. 1, стор 8). І якщо деякі мусульмани, спираючись на віджилі звичаї та хибні норми, не дотримуються цих ісламських позицій щодо жінки, то це вважається або незнанням ісламу та його розпоряджень, або неправильним розумінням його ясних навчань.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

Останні записи

This site is registered on wpml.org as a development site.